Reisprogramma India

Download de brochure

Assam en de Andamanen eilanden

• Reiscode 17/01IND
  • 16-daagse vogel reis van 15 februari  t/m 2 maart (o.v.b.) 2017 begeleid door  Janus Verkerk
  • Reissom € 3550,- p.p.  met vroegboekkorting  € 3500,-; toeslag éénpersoonskamer € 585,-
  • Aantal deelnemers:  maximaal 12
  • Accommodaties: 2-persoonskamers met  vol pension
  • Inclusief:  retourvlucht Amsterdam - Dehli en 4 binnenlandse vluchten, alle transfers (met airco minibus met lokale chauffeur en locale gids), olifantsafari, boottocht, toegang tot Nationale Parken en natuurreservaten, waarnemingenlijst vogelsoorten.
  • Exclusief:  reis- en annuleringsverzekering (verplicht) en uitgaven van persoonlijke aard, fooien, etc. Voor fooien moet u rekenen op ca. €  35,-
  • Specifieke reisinfo: Janus.Verkerk@Stichtingvogelreizen.nl
  •  Download of vraag de brochure met verdere gegevens aan!
  • NB. Deze reis is volgeboekt!

India: Assam en Andamanen eilanden

Een reis door het onontdekte noordoost India laat u kennis maken met een ander India. Assam ligt verscholen in het uiterste noordoosten van het Indiase subcontinent en maakt onderdeel uit van de zeven zusters van India. Assam vormt het centrale deel hiervan, gecentreerd als het is rondom de kilometers brede Brahmaputra rivier. Deze constant waterrijke rivier heeft een prachtige vallei uitgeslepen met steile dichtbegroeide heuvels . Kaziranga en Nameri, de twee bekendste nationale parken bevinden zich in de uitlopers van de Himalaya de zogenaamde terrai die zeer rijk is aan flora en fauna.
 Kaziranga
Het nationaal park Kaziranga is  wereldberoemd vanwege het voorkomen van de grootste populatie Indische neushoorns ter wereld. Het park dat sinds 1985 op de werelderfgoedlijst staat ligt aan de zuidrand van de Brahmaputra rivier en aan de voet van de Mikir heuvels. Niet verstoord door de aanwezigheid van de mens biedt het park een goede schuilplaats voor grote hoeveelheden olifanten. Daarnaast heeft het gebied een gezonde populatie tijgers. Andere interessante zoogdieren zijn o.a. de Sloth beer, Gangesdolfijn, Hoolock Gibbon, Gaur, Muntjac en Barasingha. Jaarlijks overstroomt de Brahmaputra  rivier meer dan de helft van het gebied  wat resulteert in een waterrijk habitat dat plaats biedt aan duizenden watervogels. De complete avifauna omvat meer dan 300 vogelsoorten waaronder Black-necked strork, Lesser adjutant, Pallas`s fish eagle, Bengal florican, Swamp partridge, Grey peacock-pheasant, Great pied Hornbill, Green imperial pigeon en Silver-breasted broadbill.
Nameri
Nameri National park is gesitueerd in de uitlopers van de oostelijke Himalaya. Grote grasvlaktes, rivierbegeleidende bossen, waterpartijen en bamboebossen, het is er allemaal te vinden. Ook de zoogdierfauna is er zeer rijk. Na Manas vormt dit het tweede beste gebied voor de bescherming van de Bengaalse tijger. Er komen overigens meer dan 30 soorten grotere zoogdieren voor. Dat zo`n gebied daarnaast een indrukwekkende avifauna heeft moge duidelijk zijn. Paradepaartje is zonder twijfel de White-winged duck, een op wereldschaal ernstig bedreigde soort die hier zijn laatste toevluchtsoord heeft. Op wereldschaal zijn er nog slechts zo`n 150 broedparen. Andere topsoortenb die we hier tegen kunnen komen zijn de Great- Wreathed- en Rufousnecked hornbill, Jerdon`s en Black Baza, Blue-naped Pitta, White-crowned forktail en Sultan tit. Dit is natuurlijk slechts een greep uit het grote aanbod aan soorten. Na al dit moois vertrekken we voor het 2e deel van de reis. Via een overnaching in Calcutta arriveren we de andere dag op de Andamanen.
Andamanen
De Andamanen zijn een kluster van in totaal 324 grotere en kleinere eilanden gelegen in de Golf van Bengalen. Meer dan 90% van de eilanden wordt niet bewoond door mensen en het tropisch regenwoud is er maagdelijk. Door de geïsoleerde ligging hebben nogal wat vogelsoorten zich kunnen ontwikkelen tot een endemische status. Sommigen van deze endemen bewonen slechts één eiland waardoor we ze niet allen te zien krijgen.
Tijdens ons verblijf op het hoofdeiland maken we b.v. een excursie naar Mt Harriet. Dit is de plek om veel nieuwe soorten te zien b.v. de Andamanen coucal,  A. serpent eagle, A. crake (lastig) A. Shama, A. woodpecker, A. Drongo, A. Treepie, A. bulbul, A. Flowerpecker, A. Cuckooshrike en Green imperial pigeon, White headed starling. Het tropische woud is werkelijk maagdelijk en het vogelen daarin best wel een uitdaging.

Home | TopReisprogramma

Stichting Vogelreizen heeft geen winstoogmerk. Wij steunen financieel diverse natuur- en vogelbeschermingsdoelen in binnen- en buitenland. Bestuursleden en reisleiders zijn onbezoldigde, enthousiaste en deskundige natuur- en vogelliefhebbers