Helgoland

• Reiscode 17/08HEL
  • 4-daagse actieve ontdekkingsreis  onder begeleiding van Emile Dirks
  • Reisdata donderdag 11 t/m zondag 15 mei 2017
  • Reissom: € 399,- p.p. op basis van 3 hotelovernachtingen in een gedeelde tweepersoonskamer met logies en ontbijt
  • Na de vroegboekkorting van € 25,- p.p. betaalt u slechts € 374,- p.p
  • inclusief: carpoolvervoer Emmen - Cuxhaven v.v., parkeerkosten auto’s, bootovertocht Cuxhaven - Helgoland v.v., bootovertocht Helgoland – Düne v.v., alle geprogrammeerde excursies, Duitstalige natuur- informatiefolder met landkaart van Helgoland
  • exclusief: lunches en diners, reiskosten naar Emmen vv en toeslag 1-persoonskamer € 99,- p.p
  • Maximum aantal deelnemers:   15
  • Lees ook de speciale Helgoland-brochure
  • Deze reis is volgeboekt!

Jan-van-gentHelgoland ligt in de Duitse Bocht en bestaat uit twee, geologisch interessante, geïsoleerd liggende eilandjes: Helgoland zèlf en het kleine Düne. Het grootste van de twee heeft een prachtige, steile, ongeveer 70 m. hoge noord- en westkust, met daarop de enige zeevogelkolonie op Duits grondgebied. Helgoland is echter niet alleen beroemd geworden vanwege zijn broedende zeevogels. Het is een eiland bij uitstek om verschillende (zeldzame) soorten trekvogels tegen te komen. Gedurende ons verblijf lopen we o.m. langs die 70 m. hoge kliffen, over het strand en langs duinen, door laag beboste gebiedjes, langs en door het dorpje en komen zo weer bij de zeehaven terug. Een afwisselende en prachtige route.

Het eiland is niet groot, zo’n 2 kilometer lang en 1 kilometer breed. We kunnen unieke waarnemingen doen van broedende Drieteenmeeuwen. Op de rode rotswanden broeden maar liefst zo’n 7000 paartjes. Een geweldige ervaring is het om het klagende geroep van al die vogels te horen. De Zeekoet is eveneens goed vertegenwoordigd. Een broedvogelbestand van zo’n 2000 paar heeft Helgoland uitgekozen als ‘thuisbasis’. Een duidelijk minder algemene broedvogel is de Alk. Met ongeveer 17 broedparen is het zonder meer een schaarse soort te noemen. De Noordse Stormvogel is nóg zo’n prachtige zeevogel die wij hier van dichtbij kunnen waarnemen. HelgolandEr broeden sinds 1972 nu ongeveer 90 paar op het eiland en we zullen er verschillende van zien; langsvliegend en op het nest. De laatst te noemen zeevogelsoort is nog recenter op Helgoland gaan broeden: in 1991 heeft de Jan-van-gent  zich hier gevestigd en het aantal broedparen heeft zich sindsdien gestaag uitgebreid van 2 paar in ’91 tot maar liefst 310 paar nu. Vanaf de klifrand zijn de nesten en deze imposante zeevogels van dichtbij (zo’n 10 m.!) goed te zien. Begroetingsceremoniën, paringsrituelen, territoriumagressie en poetsgedrag; we kunnen het allemaal mooi observeren, er van genieten èn eventueel fotograferen. Voorts kunnen we verschillende soorten trekvogels verwachten. Het kleine ‘bij’-eilandje, Düne, vereren wij natuurlijk óók met een uitgebreid bezoek. Aan trekvogels kunnen wij soorten verwachten als: Zwarte Zeekoet, Zeearend, Wespendief, Visarend, Smelleken, Appelvink, Bijeneter, Roodkopklauwier en Wielewaal.

Op dag 1, donderdag, vertrekken we om 10:30 uit Emmen, Drenthe, naar Duitsland.
Na aankomst in Cuxhaven gaan we in de middag op excursie in het nabijgelegen bos- en heidereservaat ‘Cuxhavener Küstenheiden’, voor ontmoetingen met o.a. Boompieper, Boomleeuwerik, Grauwe Klauwier, Tapuit, Roodborsttapuit, Kruisbek en Boomvalk. We overnachten in een luxe hotel te Duhnen, bij Cuxhaven. Vrijdagochtend varen we in ongeveer 2 ½ uur naar Helgoland, waar we twee hotelovernachtingen hebben. Op zaterdag 's ochtends bootexcursie naar het eiland Düne. 's middags Helgoland.  Dag 4, zondag, nemen we de boot van 16:00 uur terug naar Cuxhaven. Van hier vertrekken de 4 auto’s weer naar Emmen en vervolgt u verder uw weg naar huis.