Reisprogramma Bulgarije en Roemenië

Donau Delta en vogels van de Dobrudzha

• Reiscode 1710BUL
  • 11-daagse reis van zaterdag 27 mei t/m dinsdag 6 juni 2017
  • Reissom ca.  € 1524,- p.p.  op basis van gedeelde 2-persoons kamer, bij 7 deelnemers
  • Vroegboekkorting € 25,- ; 1-peroonskamer toeslag € 175,-
  • Aantal deelnemers:  maximaal 7
  • Reisleider:  Michel Kuijpers,  Michel.Kuijpers@Caiway.nl,  015- 2565302
  • Accommodatie:  middenklasse hotels, incl. all maaltijden (lunch soms als picknick), m.u.v. op vliegvelden.
  • Inclusief:  alle vervoer met eigen bus met chauffeur, entreegelden en lokale gidsen.
  • Exclusief: nog niet bekende toeslagen,  drankjes bij maaltijden en consumpties tijdens eventuele "koffiestops", verzekeringen, fooien en personnlijke uitgaven.
  • Download of vraag de brochure aan voor meer informatie.
  • Deze reis is volgeboekt!

Donau Delta
  Deze delta is met een oppervlakte van 600.000 hectare de thuisbasis van enorme hoeveelheden watervogels,    met als meest opvallende twee soorten pelikanen, diverse reigers, ooievaars, aalscholvers en sterns. Het is  een favoriete verzamelplaats voor de trekvogels en ook een belangrijk overwinteringsgebied voor de massa's  van watervogels uit de steppen, de boreale bossen en de toendra's verder naar het noorden. Hier zijn ook  enkele van Europa’s laatste extensief begraasde mozaïek boslandschappen te vinden. Hier zijn nog steeds wilde  paarden en in het wild levende runderen aanwezig. Verwacht wordt dat we ook bevers zullen terugkomen, net  als edelherten en reeën.

Srebarna Nature reserve
Het Srebarna Nature Reserve is een zoetwatermeer grenzend aan de Donau en een uitbreiding van de delta met meer dan 600 hectare. Het is broedgebied voor bijna
100 soorten vogels, waarvan vele zeldzame of bedreigde. Zo'n 80 andere vogelsoorten zoeken er elke winter hun toevlucht. De voor ons meest interessante vogelsoorten zijn de Dalmatische Pelikaan, Grote zilverreiger, Kwak, Purperreiger, Zwarte Ibis en de Lepelaar.
Srebarna Lake was het eerste wetland in Bulgarije dat een wettelijke bescherming heeft gekregen, en ook de eerste die internationale erkenning kreeg. Het meer werd al in
1948 aangewezen als reservaat om de diversiteit aan vogels beter te kunnen beschermen. In 1985 werd het opgenomen op de UNESCO World Heritage List van Natural Properties. Srebarna Lake is ook beschermd als wetland van internationale betekenis in het kader van het Verdrag van Ramsar en als een UNESCO Biosphere Reserve.

Kaliakra reservaat
Kaliakra (Bulgaars: Калиакра) is een lange en smalle landtong in de regio Zuid-Dobruja van de noordelijke Bulgaarse Zwarte Zeekust, op 12 km ten oosten van Kavarna en 60 km ten noordoosten van Varna. De kust is steil met verticale kliffen die vanaf een hoogte van 70 meter stijl naar de Zwarte Zee afdalen.
Kaliakra is een natuurreservaat, waar ook dolfijnen en aalscholvers kunnen worden waargenomen. Het ligt aan de Via Pontica, een belangrijke vogeltrekroute uit Afrika naar Oost- en Noord-Europa. Veel zeldzame doortrekkers zijn hier te zien in de lente en de herfst. Ook is deze kust de thuisbasis van een aantal zeldzame broedvogels zoals Bonte Tapuit en een ondersoort van de Kuifaalscholver (desmarestii). De rest van het reservaat heeft zeker ook voor ons aantrekkelijke broedvogels zoals Sakervalk en de Kleine Klapekster.

Durankulak

Dit is een zoetwater-brakke poel van natuurlijke oorsprong, omzoomd door uitgestrekte rietvelden. Het is gelegen in het noordoosten van Bulgarije, in een gebied van Sarmatian kalksteen, 6 km van de grens met Roemenië, ten oosten van het dorp van Durankulak. Het meer is omgeven door landerijen en steppe gebieden. Duinen en het strand te scheiden van de zee in het oosten. De Veldrietzanger is hier de 'most-wanted' vogelsoort!

Home | TopReisprogramma