in hetBükk Nationaal Park

download brochure

Hongaarse puzsta en gebergte

• Reiscode 1813HON
  • 7-daagse pensionreis van zondag 7  t/m zaterjdag 13 oktober 2018, begeleid door Emile Dirks en onze lokale gastheer en bioloog Rob de Jong
  • Reissom ca.  € 1099,- p.p. op basis van volpension,  met vroege vogel-korting  € 1049,- ; toeslag éénpersoonskamer € 99,- p.p.
  • Aantal deelnemers: minimaal 8, maximaal 15
  • Inclusief: vliegreis met KLM,  alle vervoer in busje en alle maaltijden (voor lunch een lunchpakket).
  • Exclusief:  ruimbagage max. 20 kg EUR 50,-
  • Accommodatie:  de zeer goed verzorgde gerestaureerde boerderijen van Farm Lator, met privé- faciliteiten, gelegen op de grens van Nationaal Park Bükk.
  • Download of vraag het dagprogramma aan!

Hongaarse puzsta en gebergte

Meer dan 135.000 Kraanvogels verblijven in oktober meerdere weken in de Hortobagy, op weg naar hun winterbestemmingen tot in Afrika. De aankomst bij hun slaapplaatsen van grote aantallen Kraanvogels is ronduit spectaculair. En er is meer om opgewonden van te raken in deze periode: tienduizenden ganzen (Grauwe Ganzen, Kolganzen en Rietganzen) roesten samen met vele soorten watervogels in de visvijvers of de omringende steppen. Regelmatig bevinden zich Dwergganzen en Roodhalsganzen tussen deze zwermen. Ook de Zeearend is een frequente bezoeker van de visvijvers in de puzsta. Het najaar is tevens de periode waarin zeldzaamheden als Morinelplevier, Regenwulpen, Dunbekwulp, Poelruiters en Franjepoten te gast zijn in de Hortobagy. De moerassen, maar ook de gedraineerde visvijvers, trekken veel doortrekkers en wintergasten aan: Zilverplevier, Goudplevier, Kemphaan (meestal met meer dan 50.000 in het gebied aanwezig), Grutto, Zwarte Ruiter, Bosruiter, Witgatje enz.. Late trekkers zijn ook: Visarend, Zomertaling, Zwartkoprietzanger en Griel. Ter aanvulling behoren Arendbuizerd, Ruigpootbuizerd, Smelleken, Visarend en Steppekiekendief tot de mogelijkheden. Tijdens onze unieke herfstreis speuren we juist óók naar Grote Trappen, die in deze periode in grote groepen op geploegde akkers foerageren. Sakervalken en Keizerarenden zijn natuurlijk ook nog aanwezig.

Het beboste Hongaarse middelgebergte is in de herfst zeer de moeite waard. Appelvinken en Raven zijn kenmerkende soorten. Er is ook een kans op Waterspreeuw, Grijze Gors, Oehoe en Oeraluil. De Witrugspecht staat op ons verlanglijstje, samen met andere spechten als de Syrische Bonte -, Grijskop-, Zwarte -, Middelste Bonte - en Kleine Bonte Specht. Een bijzonder fenomeen tijdens deze herfstperiode zijn de spechten in de tuinen van onze accommodatie, Farm Lator. Alle soorten spechten, inclusief de zeldzame Witrug, komen er foerageren op walnoten en appels.

Het is duidelijk: deze reis is een unieke kans voor de liefhebber!

Kraanvogels

Home | Top |  Reisprogramma