Reisprogramma Mexico

Brochure  Mexico 2018

Mega roofvogeltrek

• Reiscode 18/2MEX
  • 13-daagse reis van donderdag 11 t/m dinsdag 23 oktober 2018 (data onder voorbehoud) , o.l.v. Janus Verkerk, met deMexicaans/Nederlandse reisleider: Steven Koevoet  en locale gidsen.
  • Aantal deelnemers minimaal 6, maximaal 12 .
  • Reissom  € 3100,-  p.p. op basis van gedeelde twee-persoonskamer; toeslag éénpersoonskamer (beperkt verkrijgbaar)  € 375,- p.p. Onder voorbehoud van koerswijzigingen en/of extra toeslagen.
  • Vroegboekkorting € 50,-. (tot 3 maanden voor vertrek).
  • Inclusief:  vluchten Amsterdam- Mexico City - Veracruz vv. Vervoer in 16 persoons airco-bus, 11 hotelovernachtibgen.  alle maaltijden, boottochten en gidsen.
  • Exclusief: vertrekbelasting (ca. 15 US $), toegansprijzen van eventuele niet in het progamma genoemde musea,  alcoholische dranken bij de maaltijden, nog niet bekende toeslagen, verzekeringen, etc.
  • Download of vraag de brochura aan (janus.verkerk@stichtingvogelreizen.nl) !

Ongeëvenaarde vogeltrek in Mexico.

Vogeltrek fascineert vogelaars. Plaatsen als Falsterbo (Zweden), de Bosporus (Istanbul), Eilat (Israël) en Batumi (Georgië) zijn ‘n Mekka voor natuurvrienden die massale trek willen meemaken. Maar ook in de  nieuwe wereld is dit fenomeen te zien. Misschien wel de beste plek op aarde om gestuwde migratie van roofvogels te beleven bevindt zich in de staat Veracruz in Mexico. Hier trekken ieder najaar in een kleine 10 weken tijd zo’n slordige 5 miljoen roofvogels door. Dit fenomeen is een ‘must see for every birder’.  Een gemiddelde trekdag is altijd goed voor meer dan 50.000 roofvogels, met topdagen die oplopen tot 200.000 exemplaren, verdeeld over zo’n dikke 20 soorten. In het hart van de trekbaan zijn twee trektelposten ingericht. Eentje op het dak van een hotel in het stadje Cardel, de andere verderop in het laagland, in Chichicaxtle, zo’n 10 km vanaf Cardel. Op beide plaatsen zijn lokale tellers van de Amerikaans/Mexicaanse organisatie Pronatura dagelijks te vinden. Gasten zijn er altijd welkom.

Deze unieke reis van Stichting Vogelreizen is gepland op het hoogtepunt van de trek van Swainsons Hawks en Turkey Vultures. Met daartussen soms honderden Broad-winged Hawks. Bovendien zien we Sharp-shinned Hawk, Cooper’s Hawk, American Kestrel, Slechtvalk, Mississippi Kite, White-tailed Kite, Hook-billed Kite, Grey Hawk, Roadside Hawk, Smelleken en Aplomado Falcon. Fenomenaal!

We verblijven gedurende het eerste gedeelte van deze reis in een hotel langs de kust waar ‘s morgens goede trek is van o.a. White-winged Doves en Scissor-tailed Flycatchers, naast migrerende Visarenden, Magnificent Frigatebirds, White Pelicans, Anhinga’s, Woodstorks en White-faced Ibises.

Naast de fantastische beleving van deze enorme trek, waar we voldoende tijd voor vrijmaken, bestaat de reis nog uit 3 andere componenten. Zo brengen we bezoeken aan het tropisch regenwoud van Los Tuxlas, de heuvels rond Xalapa en de wetlands van Las Barrancas en Alvarado. In de laatste maken we een sublieme boottocht. Met wat geluk zien we hier de Double-striped Thicknee en er zijn altijd interessante steltlopers, zoals Long-billed Curlew, Willet , Spotted Sandpiper of American Avocet. Algemeen voorkomende soorten zijn  Yellow-crowned Night-heron, Kwak, Great- en Little Blue Heron en Tricolored Heron. Wat meer geluk is nodig voor de imposante en geheimzinnige Bare-throated Tiger Heron  of de ook hier niet algemene Blauwvleugeltaling. We overnachten in het dorp Tlacotalpan, gelegen in het hart van de wetlands.

In het stadspark van Xalapa, dat is gelegen op een gedoofde vulkaan, gaan we op zoek naar de endemische Blue Mockingbird. De Band-backed Wren isIn Mexicaans ‘Zwitserland’ Los Tuxtlas zullen we overnachten aan het meer van Catemaco. We zitten hier midden in tropisch regenhier algemeen, evenals de Clay-coloured Thrush. Met wat geluk zien we de Green Jay. Een schitterende vlinder die hier veel voorkomt is de Glasvlinder (Greta oto) De vleugels van deze vlinder zijn vrijwel volledig transparant. In de heuvels rond Xalapa zullen we een bezoek brengen aan de gebieden La Joya, Las Minas en Los Humeros. Hier zullen we veel kolibries tegenkomen. Het determineren zal een uitdaging worden. Soorten die we zien zijn o.a. de White- eared, Rufous, Allen’s,  Beryline, Buff-bellied en Magnificent Hummingbird.

In Mexicaans ‘Zwitserland’ Los Tuxtlas zullen we overnachten aan het meer van Catemaco. We zitten hier midden in tropisch regenwoud en zijn omgeven door de bijbehorende vogelsoorten. Een greep uit het aanbod: Red-lored Parrot, Keel-billed Toucan, Bat Falcon, Red-legged Honeycreeper, de endemische Long-tailed Sabrewing, Black-headed Trogon, Common Bush Tanager, Emerald Toucanet, Ornate Hawk Eagle, Golden-browed Warbler Spot-crowned Woodcreeper en Yellow-tailed Oriole

We maken een tocht naar Ruiz Cortines en een boottocht in de Laguna Sontecomapan.

Naast wel 4 soorten ijsvogels maken we hier ook kans op de Sungrebe.

Aan het einde van de reis keren we terug naar Cardel om nogmaals te genieten van de imposante roofvogeltrek.

Home | TopReisprogramma