Reisprogramma Sri Lanka

Sri Lanka, vogels, groot wild én walvissen

• Reiscode: 1801SRI
  • Reisperiode: indicatie begin januari 2018 (vluchtschema nog niet bekend)
  • 16-Daagse rondreis, begeleid door Frank Saris en lokale gids. Frank Saris: 0651997236 of frank.saris@sovon.nl
  • Reissom: € 3.700,- p.p. Na aftrek van de vroegboekkorting van €50,-  p.p., betaalt u voor deze unieke 16-daagse reis slechts € 3650,- p.p. Toeslag eenpersoonskamer: € 580,-.
  • Incl. :  retourvlucht,  vol pension,2 walvisexcursie,  gamedrives, entree Nationale Parken, plaatselijke gids(en) .
  • Vraag de brochure aan.
  • Nog enkele plaatsen beschikbaar.

Sri Lanka

Sri Lanka betekent letterlijk: mooi eiland. Het stond tot 1972 bekend als Ceylon en ligt 50 kilometer ten zuiden van India. Het eiland wordt ook wel de groene parel van de Indische Oceaan genoemd. Sti Lanks is ruim 65.000 km2  groot en is daarmee qua oppervlakte ongeveer zo groot als Nederland en België samen. Het eiland telt zo’n 21 miljoen inwoners. Op een relatief kleine oppervlakte vinden we prachtige tropische stranden, vele tempels, woeste berglandschappen, wildparken en beschermd tropisch regenwoud. De dagtemperatuur is in Sri Lanka vrij gelijkmatig, bijna altijd tussen de 27°C en 30°C.
We starten onze natuur- en vogelreis met een paar prachtige boottochten op de oceaan, ten zuiden van Dondra. We bevinden ons hier op één van de beste plaatsen ter wereld voor het spotten van het grootste zoogdier dat ooit heeft geleefd: de Blauwe Vinvis. Daarnaast zijn er natuurlijk altijd de zeevogels en er is tevens een grote kans op het waarnemen van Potvissen. We zien zeker diverse dolfijnsoorten, waaronder de speelse Spinners.
Yala National Park is vooral bekend vanwege de ideale combinatie van het kijken naar vogels en het talrijke grote wild. We hebben aan aantal dagen om het gebied te verkennen. Naast de vele vogelsoorten zien we o.a. Aziatische Olifant , Slotbeer, en het Sambar- en Axishert. Maar de kernkwaliteit van het gebied is de hoge dichtheid van het Luipaard.
Nabij Yala ligt het uitermate vogelrijke, door de conventie van Ramsar aangewezen, Bundalareservaat. Het gebied is zeer rijk aan steltlopers en per jeep gaan we op zoek naar de vele vogels. Te verwachten soorten zijn, naast de vele steltlopers, o.a. Lesser Adjutant, Painted Stork, Black-headed Ibis, Asian Openbill, Wooly-necked Stork, Great Thicknee en Red-necked Phalarope. Tevens brengen we een bezoek aan nabij gelegen ‘tanks’. Dit zijn zeer vogelrijke en vaak paradijselijk gelegen grote plassen, omzoomd met tropische begroeiing.  Tissamaharama is zo’n tank; we kunnen er de White-naped Woodpecker  verwachten en bij tank Debarawewa, o.a. Watercock, Spotbilled Pelican en White-bellied See-eagle.
Hierna volgt op vogelgebied het beste wat Sri Lanka te bieden heeft: het Sinharaja Tropical Rainforest. We verblijven in een lodge aan de rand van het bos en verkennen van hieruit de omgeving. Tal van tropische vlinders en exotische vogelsoorten vallen ons ten deel. Maar liefst 21 van de 25 endemische vogelsoorten van Sri Lanka komen voor in dit prachtige gebied. Een greep uit het aanbod: Red-faced Malkoha, Sri Lanka Blue Magpie, White-faced Starling , Greenbilled Coucal, Sri Lanka Wood Pigeon(alle endemisch!!), Indian Pitta en Sri Lanka Myna. De beste manier om veel vogels te zien is het speuren naar de zo genaamde ‘feeding flocks’. Dit is een groep vogels die gezamenlijk fourageert, maar die kan bestaan uit een bonte verzameling van verschillende soorten. Plaatselijke gidsen kennen het gebied op hun duimpje en brengen ons op de beste plekken.

Home | Top| Reisprogramma